۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل:

برداشت ۵۰ میلیون متر مکعب آب از حوزه مشترک

برداشت ۵۰ میلیون متر مکعب آب از حوزه مشترک

اردبیل- مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۵۰ میلیون متر مکعب برداشت آب از حوزه مشترک انجام شده تا در استان اردبیل مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیدری شامگاه یکشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه و تشریح اقدامات حوزه آب، اظهار کرد: وظیفه و رسالت ما تأمین، تخصیص و حفاظت از منابع آب است و سعی می‌کنیم تابا اولویت شرب، کشاورزی و صنعت نیاز هم استانی‌ها را با رعایت اصول کمکی وکیفی تأمین کنیم.

وی ظرفیت آب استان را ۲.۲ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱.۸ دهم میلیارد متر مکعب سطحی و مابقی آب‌های زیرزمینی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل بالاترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی است که ۹۳ درصد آب تولیدی در این استان در این بخش مصرف شده و تنها ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

حیدری افزود: با هدف‌گذاری انجام شده تلاشمان بر این است تا با مصرف بهینه در بخش کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن این میزان مصرف آب در این بخش به ۸۷ درصد برسد تا ما بتوانیم از محل صرفه‌جویی تأمین آب شرب و صنعت را با امنیت خاطر بیشتر انجام دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال آبی جاری قرار داریم و در پایان شهریورماه سال آبی به پایان می‌رسد که در این ۱۱ ماه سال آبی ۴۶ درصد افزایش بارندگی‌ها را شاهد بودیم که در بلند مدت نیز این وضعیت رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

حیدری به آبگیری سه سد در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: در کل استان ۵۳ سد بزرگ راه‌اندازی شده که ظرفیت ذخیره آنها بیش از ۵۸۳ میلیون متر مکعب است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به بارش‌های مناسب ما تنش کمتری را در ماه‌های گذشته در حوزه آبرسانی شاهد بودیم اما به نظر می‌رسد با تداوم وضعیت موجود شرایط سختی را در تأمین آب شرب شاهد باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: جریان رودخانه‌های استان اعم از دره‌رود، قره‌سو و فیروزچایی روند کاهشی است و برای رسیدن به شرایط نرمال ما به زمان بیشتری نیاز داریم.

حیدری در ادامه یادآور شد: با توجه به شرایط سخت آبی، ما سال گذشته در آبان ماه قرارگاه مدیریت آب شرب را تشکیل دادیم و قرار بود جیره‌بندی آب از شهر اردبیل کلید بخورد که با توجه به بارش‌های آذر و دی ماه این اقدام منتفی شد.

وی تصریح کرد: برای تأمین آب اردبیل ۷۰ درصد از سد یامچی و ۳۰ درصد از چاه‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم و وضعیت سد یامچی شرایط مطلوبی نیست به طوری که از ۲۳ میلیون متر مکعب آب تنها هفت میلیون متر مکعب قابل استفاده بوده و ۱۶ میلیون متر مکعب قابلیت برداشت ندارد.

حیدری مصرف ماهانه آب را در استان چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با شرایط فعلی سد یامچی ما نهایتاً تا آخر شهریورماه آب قابل تأمین در اردبیل داریم.

وی افزود: به صورت صد درصد انتقال آب از سد یامچی به بخش کشاورزی در ۲ سال اخیر قطع شده و از چاه‌های شهر اردبیل نیز به دلیل آرسنیک بالا نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: هر چند در شرایط کنونی خروجی آب و تحویل آن به مردم منطبق بر استانداردهای تعریف شده است اما باید به اختلاط آب سد با آب‌های برداشت شده از چاه‌ها اقدام کرد.

وی به راه‌اندازی سیستم دف برای بالا بردن کیفیت آب اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت تصفیه‌خانه سد یامچی یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه است در حالی که مصرف ما بالاتر از این رقم است و به نظر می‌رسد با نصب این سیستم آلاینده‌ها و جلبک‌ها در مراحل مختلف تصفیه حذف شوند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل به احداث مخزن شورابیل با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب به دشت اردبیل باید تدبیری مناسب اندیشیده شود که اولویت اصلی انتقال آب از قزل اوزن است که به هیچ وجه این انتقال آسیبی را به کوثر و خلخال در تأمین آب نمی‌زند.

حیدری اضافه کرد: برداشت آب از سفیدرود به عنوان حوزه مشترک هشت استان انجام می‌شود و به هیچ وجه این موضوع ضربه و لطمه‌ای را به حق و حقوق آب تحویلی به جنوب استان نخواهد زد و انتظار می‌رود بعد از گذشت ۱۰ سال امکان اجرایی شدن این پروژه فراهم آید.

وی بیان کرد: قرار است ۵۰ میلیون متر مکعب از حوزه مشترک در سفیدرود آب برداریم که این موضوع هیچ ربطی به آب جنوب استان ندارد و اهالی خلخال و کوثر یقین داشته باشند که ما قصد انتقال آب داخل استانی از شهرهای خلخال و کوثر به نفع مرکز استان را نداریم.

حیدری در ادامه یادآور شد: تخصیص‌ها برای شرب و کشاورزی خواهد بود و بدون اینکه محدودیتی برای تأمین آب در خلخال و کوثر به وجود آید، ما این انتقال را با طراحی مناسب انجام خواهیم داد که انتظار می‌رود در این زمینه بدون حاشیه‌سازی‌ها با نگاه درست اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: پروژه بزرگ دیگر شبکه خداآفرین است که به ظرفیت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار با آبیاری مدرن در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود.

حیدری گفت: در کنار تکمیل سه سد و اجرای پروژه‌های آبرسانی، در منطقه رانشی مشگین‌شهر فعالیت‌ها به نحوی بوده تا تثبیت پروژه اجرایی برای انتقال آب انجام شده و تفکیک آب شرب و کشاورزی نیز در شمال استان به عنوان یک برنامه مهم مد نظر قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در اکثر پایاب سدها اعم از سبلان، یامچی و کوثر شاهد حذف و کاهش اراضی سطح زیر کشت بودیم تا با اولویت بتوان آب شرب مورد نیاز را در مناطق شهری و روستایی تأمین کرد.

کد خبر 6193113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha